Søg tilskud til din forening
Hvis du er fra en godkendt folkeoplysende forening, kan du søge om tilskud til den daglige drift af din forening.
Folkeoplysningsudvalget fordeler tilskud til foreningerne i Stevns Kommune. Udvalget tildeler efter retningslinjerne i ordningen for aktivitetstilskud.
Læs retningslinjerne i ordningen for aktivitetstilskud
Hvis du vil søge aktivitetstilskud, skal din forening:
- være godkendt af Stevns Kommune
- leve op til Folkeoplysningslovens formålsparagraf
- have aktiviteter for børn og unge på 25 år og derunder
- opfylde kommunens øvrige krav
- have korrekte vedtægter
- aflægge regnskab hvert år.
Sådan får du tilskud til din forening
Sådan bliver din forening godkendt til at søge tilskud
For at blive godkendt, skal du søge om at blive en folkeoplysende forening.
Søg om at blive en folkeoplysende forening
Hvis du vil søge aktivitetstilskud, skal din forening:
- være godkendt af Stevns Kommune
- leve op til Folkeoplysningslovens formålsparagraf
- have aktiviteter for børn og unge på 25 år og derunder
- opfylde kommunens øvrige krav
- have korrekte vedtægter
- aflægge regnskab hvert år.
Hvem kan få tilskud?
Det er Folkeoplysningsudvalget, der fordeler det tilskud, som er til rådighed. Udvalget tildeler efter Retningslinjer for aktivitetstilskud.
- Vi giver tilskud til foreninger, som er blevet godkendt efter reglerne i Folkeoplysningsloven.
- Vi giver tilskud til godkendte foreninger med aktiviteter for børn og unge på 25 år og derunder.
Hvad kan foreninger få tilskud til?
Hvis din forening er godkendt, har I mulighed for at få:
- tilskud til foreningens aktiviteter
- adgang til offentlige lokaler
- tilskud til egne eller lejede lokaler.
Aflæg regnskab
Hvis din forening modtager tilskud skal vi have et regnskab hvert år for perioden 1. januar-31. december.
Du skal sende jeres regnskab til Kultur & Fritid inden 31. marts det efterfølgende år.
Hvad skal regnskabet indeholde
Regnskabet skal bl.a. indeholde oplysninger om:
- foreningens medlemstal - opdelt i kategorier, som danner grundlag for beregning af aktivitetstilskud.
- oplysninger om foreningens samlede kontingentindbetaling
- oplysninger om de tilskud, foreningen har modtaget
- udspecificering af foreningens udgifter i henhold til lokaletilskudsordningen (se mere under punktet "hvordan søger jeg tilskud til lokaler")
- underskrifter af samtlige bestyrelsesmedlemmer
- underskifter af foreningens valgte revisorer (bilagskontrollanter).
Hvornår er der krav om tilbagebetaling af tilskud?
Vi vil forlange, at din forening betaler pengene tilbage, hvis det fremgår af din forenings regnskab, at det tilskud som vi har bevilget ikke er brugt i overensstemmelse med loven samt de retningslinjer, kommunalbestyrelsen har fastsat.
Tidsfrister du skal være opmærksom på
Du skal være opmærksomme på følgende tidsfrister:
- 31. januar skal du søge aktivitetstilskud
- 31. marts skal du indsende regnskab
